Не бачить підстав: НАЗК не перевірятиме, чи порушив Баканов законодавство на ювілеї Суркіса

У Національному агентстві з питань запобігання корупції не знайшли підстав для перевірки можливого порушення Іваном Бакановим антикорупційного законодавства на ювілеї народного депутата від «Опозиційної платформи – За життя» та соратника Віктора Медведчука Григорія Суркіса – бо не побачили «об’єктивних і достовірних відомостей» у розслідуванні журналістів «Схем» (проєкт Радіо Свобода і телеканалу «UA: Перший»).

Раніше програма «Схеми: корупція в деталях» оприлюднила інформацію, що на святкуванні свого ювілею Суркіс дарував гостям, серед яких був глава СБУ, фоторамки за 15 тисяч гривень – про це йшлося в розслідуванні «Епоха Суркіса». 

«Викладена в повідомленні інформація стосовно можливого порушення вимог щодо одержання подарунків ґрунтується на матеріалах журналістського розслідування програми «Схеми: корупція в деталях», які в свою чергу не містять об’єктивних та достовірних відомостей щодо факту отримання подарунку головою Служби безпеки України Бакановим І.Г.», – зазначено в повідомленні НАЗК.

Крім того, у відомстві зауважили, що «інформація щодо виду та вартості подарунку є лише припущенням журналістів (…) і не містить посилань на джерела її отримання».

«З огляду на викладене вище для вжиття заходів реагування з боку Національного агентства як спеціального уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції за фактами, наведеними в повідомленні, немає підстав», – підсумовано в документі.

Так в НАЗК відреагували у відповідь на звернення «Центру протидії корупції», у якому громадська організація просила перевірити можливе порушення керівником спецслужби антикорупційного законодавства в частині обмеження щодо отримання подарунків – про що йшлося у розслідуванні «Схем».

Водночас, юрист «ЦПК» Андрій Савін відзначає, що, на його думку, викладених журналістами фактів «більш ніж достатньо» для ініціювання перевірки щодо голови СБУ.

«Така позиція НАЗК свідчить про його незаконну бездіяльність. Фактів, оприлюднених журналістами, більш ніж достатньо для початку перевірки Баканова, – пояснює Савін. – Виглядає так, наче службовці НАЗК позбулися цієї справи перед перезавантаженням».

«Сподіваюсь, новий очільник відомства Олександр Новіков організує незалежну роботу НАЗК – коли рішення будуть ухвалюватися згідно закону, а не посад. Тож позиція нового керівництва нацагентства по цьому кейсу буде показовою», – додав юрист.

Раніше «Схеми» виявили, що голова СБУ Іван Баканов міг порушити статті закону України «Про запобігання корупції» через отриманий ним подарунок на ювілеї соратника Віктора Медведчука Григорія Суркіса.

Журналісти зафіксували, що 4 вересня гості Григорія Суркіса, в тому числі голова СБУ Баканов, залишали свято в «Інтерконтиненталі» з жовтими пакетами елітного бренду Fendi.

Від гостей, які також були на святі, «Схеми» дізналися, що було в пакетах. Зокрема, візитерам подарували книгу про життєвий шлях іменинника під назвою «Епоха Суркіса». А також – фоторамку бренду Fendi, в яку гості мали помістити оперативно роздруковану спільну з іменинником світлину.

Журналісти дізнались, саме така фоторамка з натуральної шкіри там продають за 540 євро – це близько 15 тисяч гривень. Водночас відповідно до окремих статей закону України «Про запобігання корупції» голова СБУ не може прийняти подарунок, який коштує більше, ніж прожитковий мінімум для працездатних осіб (близько 2 тисяч гривень).

Таким чином, якщо Іван Баканов також отримав у подарунок світлину з ювіляром Суркісом у рамці Fendi, яка коштує близько 15 тисяч гривень, він порушив окремі статті цього закону. За порушення цих правил очільник СБУ може отримати штраф від 1700 до 3400 гривень та конфіскацію дорогої фоторамки.

Також журналісти звернулися за коментарем до Баканова із запитанням, чи буде організована внутрішня перевірка факту отримання головою СБУ подарунка на предмет того, чи він не перевищує граничну допустиму вартість, вказану у статті 23 закону «Про запобігання корупції». Однак відповіді редакція так і не отримала.

Раніше «Схеми» показали, як на святкування 70-го дня народження Григорія Суркіса 4 вересня до готелю «Інтерконтиненталь» з’їхалися представники різних політичних поколінь, включно з представниками нової влади. Серед гостей були колишній голова СБУ, три колишні президенти, олігархи та народні депутати, а також наближені до Володимира Зеленського нинішній голова СБУ Іван Баканов і перший помічник президента Сергій Шефір.

За чотири дні до того президент Зеленський анонсував «гучну історію, яка дуже погано закінчиться», про фінансування партії «ОПЗЖ», одним із лідерів якої є кум російського президента Володимира Путіна Віктор Медведчук, а офіційним спонсором цієї політсили і обраним депутатом є Григорій Суркіс.

Сам Іван Баканов пояснив, що на ювілеї народного депутата він «вивчав оперативну обстановку». Згодом сам ювіляр Григорій Суркіс заявив, що запросив голову СБУ на свято як друга.

your ad here

Пов’язані з оточенням Авакова фірми, попри порушення, отримали спецдозволи на видобуток танталу і золота – «Схеми»

Фірми, пов’язані з оточенням міністра внутрішніх справ Арсеном Аваковим, отримали право видобувати тантал та золото в Кіровоградській області з порушенням процедури подачі документів на отримання спецдозволів. Про це йдеться у розслідуванні «Золото для «аваківських»?» із циклу «Схеми в регіонах» – спільного проєкту програми Радіо Свобода і телеканалу «UA:Перший» «Схеми: корупція в деталях» та Інституту розвитку регіональної преси.

Журналісти виявили, що восени 2019 року компанії «Ліра Майн Мінералз» і «Таурус Інфініті» отримали від Держгеонадр спецдозволи на видобуток коштовних руд – у Клинцівському золотому родовищі та на ділянці танталових руд родовища Мостове. При цьому, за даними «Схем», обидві компанії порушили процедуру подачі документів в Державну службу геології і надр. 

Ідеться про те, що і «Таурус Інфініті», і «Ліра Майн Мінералз» 1 та 3 липня 2019 року подали в Держгеонадра заяви на отримання спецдозволів без повного пакету документів, який передбачав Порядок їхнього надання (до набрання чинності змін 06.07.2019). Зокрема, на момент подачі і реєстрації заяв у компаній не було звітів та висновків з оцінки впливу на довкілля, звітів про громадське обговорення, які мали б подаватися разом із заявами.

Компанії «Таурус Інфініті» та «Ліра Майн Мінералз», як з’ясували журналісти, зрештою провели громадські обговорення, однак вже після подачі заяв в Держгеонадра. І, крім того, до них залучили не всіх охочих мешканців населених пунктів, біля яких планують видобування.

У відповіді журналістам Держгеонадра повідомили, що справді зареєстрували заяви до вступу в силу змін до Порядку від 06.07.2019, який дозволяв долучати пакет документів уже після реєстрації.

Однак, зазначили у відомстві, розгляд заяв від компаній завершився 10.07.2019, коли вже вступив у силу спрощений порядок, який дозволив додати пакет документів згодом.

Натомість юристка «Інституту розвитку регіональної преси» Оксана Максименюк переконана: таке пояснення не відповідає нормам закону і судовій практиці.

«Якщо брати до уваги, що зміни вступили в силу на наступний день після того, як була зареєстрована заява, то, відповідно до вимог законодавства, зокрема Конституції, яка каже, що закон не має зворотньої дії в часі, сам орган мав розглядати цю заяву відповідно до тих норм, які діяли на момент подачі заяви, – розповідає Максименюк. –  Тобто на момент реєстрації даної заяви у відповідній інстанції. З цього приводу є свіже рішення, яке набрало законної сили в листопаді минулого року, стосується також Держгеонадр. І, в даному випадку, суд першої інстанції і Апеляційний суд чітко зазначив, що заява має бути розглянута на підставі того законодавства, яке діяло на момент реєстрації заяви».

Компанії «Таурус Інфініті» та «Ліра Майн Мінералз», які отримали спецдозволи на видобуток золота та танталу на Кіровоградщині через їхніх співзасновників Олександра Настенка та Віталія Якименка, пов’язують з оточенням міністра внутрішніх справ Арсена Авакова, зокрема, Ігорем Котвіцьким – їх неодноразово досліджували у своїх матеріалах журналісти видання «Наші гроші».

Крім того, «Схеми» виявили, що син співзасновника «Ліра Майн Мінералз» і «Таурус Інфініті» Віталія Якименка Павло – народний депутат від «Слуги народу», і входить до Комітету з питань екологічної політики та природокористування.

Сам нардеп, з яким журналістам вдалося поспілкуватися в кулуарах Верховної Ради, про родинні успіхи в бізнесі особливо спілкуватися не захотів, відказавши: «Спитайте у батька». З Віталієм Якименком журналістам поспілкуватися не вдалось.

Прессекретарка Арсена Авакова заперечила зв’язок міністра з Настенком та Якименком.

 

your ad here

Англомовна редакція телеканалу UATV припинила роботу

Англомовна редакція українського телеканалу іномовлення UATV 13 січня припинила роботу.

«Український міжнародний мовник припинить виробництво новин та супутникове мовлення з 13 січня 2020 року. Як наслідок, кілька англомовних ведучих попрощалися зі своєю роботою та глядачами у всьому світі», – повідомили на UATV 12 січня.

Телеканал нагадав, що українська влада вирішила припинити міжнародне мовлення, і закрити арабську, кримськотатарську та англомовну редакції UATV.

Телеканал був створений Міністерством інформаційної політики України у 2015 році. Його мета полягала в забезпеченні іноземної аудиторії об’єктивною, актуальною та повною інформацією про події в Україні. UATV був доступний у кабельних мережах у всьому світі.

На початку 2020 року нове керівництво телеканалу оголосило, що мовлення на інші країни припиняється.

Посадовці анонсували, що в лютому 2020 року на базі UATV буде створений російськомовний телеканал для непідконтрольних українській владі територій.

your ad here

НСЖУ зафіксувала 9 випадків фізичної агресії щодо журналістів у грудні

Національна спілка журналістів України заявляє, що зафіксувала в грудні дев’ять інцидентів із застосуванням сили проти працівників ЗМІ.

«Найчастіше фізична агресія до працівників ЗМІ застосовувалася в Києві – 7 випадків, а також у Львові та області – 2. У більшості інцидентів постраждали жінки – п’ятеро журналісток стали жертвами атак. Такими є дані моніторингу «Індекс фізичної безпеки журналістів України», який Національна спілка журналістів України проводить спільно з партнерськими громадськими організаціями», – йдеться в повідомленні.

У НСЖУ заявили, що одними із найрезонансніших стали два інциденти за участі правоохоронців, під час яких постраждали фотокореспондент Радіо Свобода Сергій Нужненко і журналістка й оператор hromadske.ua Вікторія Рощина й Олексій Нікулін.

У Національній спілці журналістів відзначають, що у більшості грудневих випадків перешкоджання журналістській діяльності за зверненнями постраждалих Національна поліція розпочала відповідні кримінальні провадження.

 

«Показовими є оперативні дії слідчих Національної поліції, які оголосили підозру одному з нападників на журналістів, які висвітлювали судовий процес у справі убивства Павла Шеремета наприкінці грудня, – наголошує голова НСЖУ Сергій Томіленко. – Водночас оперативного відкриття проваджень за перешкоджання журналістській діяльності все ж недостатньо. Головний результат, якого ми всі чекаємо, – це реальне покарання нападників. Також по лінії МВС має йти чіткий сигнал спецпризначенцям – під час мітингів чи заворушень журналістів не чіпати».

«Індекс фізичної безпеки журналістів» – це щомісячний моніторинг фактів фізичної агресії до журналістів в Україні. «Індекс…» укладають спільно НСЖУ й партнери: ГО «Інформаційна безпека», ГО «Платформа прав людини», Академія української преси та Інститут розвитку регіональної преси.

 

your ad here

Звільненого з полону автора Радіо Свобода Галазюка бойовики у серпні «засудили» на 16 років

Підтримуване Росією угруповання «ДНР» «засудило» автора Радіо Свобода Олега Галазюка, якого утримувало в полоні з серпня 2017 року, до 16 років «колонії суворого режиму» з позбавленням права публікацій у ЗМІ й інтернет-ресурсах терміном на чотири роки.

Як повідомив Галазюк Радіо Свобода, «вирок» йому винесли у серпні.

«Мені винесли вирок 7 серпня 2019 року за статтею шпигунство, екстремізм, розпалювання міжнаціональної ворожнечі і за співпрацю з Радіо Свобода», – сказав Галазюк.

 

У копії «рішення суду» вказано, що Галазюк «діючи з мотивів власного неприйняття ідей формування і функціонування «ДНР» як самостійної держави і прагнення її до інтеграції з Росією, маючи інші погляди на шляхи і перспективи державного будівництва в Донецькому регіоні… вступив у злочинну змову з журналістом Київського бюро інформаційної служби Радіо Свобода…, спрямовану на написання статей, що відображали життя в «ДНР» із негативного боку».

 

Галазюк заявляє, що писав правдиві публікації про життя в ОРДО, які «допомагали людям, що виїхали, розуміти, що коїться на окупованих територіях».

Олег Галазюк – цивільний заручник угруповання «ДНР» з серпня 2017 року, донецький блогер, автор колонок для Радіо Свобода повернувся на підконтрольну Україні територію 29 грудня в рамках обміну утримуваними особами між Україною й угрупованнями «ДНР» і «ЛНР».

Україні в рамках обміну повернули 76 громадян.

Правозахисники, влада України, представники Заходу засуджували утримання бойовиками «ЛДНР» Галазюка й іншого автора Радіо Свобода Станіслава Асєєва «тільки за те, що вони виконували свою роботу і повідомляли правду».

 

your ad here